Den gådefulde verden af Sudoku-opgaver

Sudoku-opgaver er den nyeste puslespil dille i øjeblikket fejer over mange dele af USA. Spillet har kun en grundlæggende regel, dvs hver række og hver kolonne på en 3 af 3 kasse med Sudoku-opgaver har skal indeholde tallene fra 1 til 9, men kun én gang med ingen ét ciffer gentage sig selv.

Sudoku-opgaver, også benævnt antallet sted i USA, siges at være bedragerisk enkle, da en spiller kan starte spillet ganske nemt kun at finde sig selv senere at sidde fast midt i spillet med nogen klart puslespil løsning i sigte.

God Sudoku puzzles ideelt bør i sidste ende har kun én løsning, ved hjælp af kun én logik færdigheder, betydningen gætterier er ikke en effektiv metode med at løse puslespillet.

Dog løse Sudoku puslespil på ren logik alene kan vise sig for at være en vanskelig opgave. For logik at være effektiv, bør en puslespil kunne flytte gradvis. Dette betyder blot, at i hver fase i løsningen af puslespillet, skal være mindst én square eller blok hvis værdi kan bestemmes let. Bestemmelse af at én værdi bør derefter afdække mindst én anden fuldt bestemt værdi, og så videre og så videre. Denne proces kan imidlertid bedst opnås ved at anvende gætterier. Ved at lave en spekulativ eller gættet posten i én blok, kan en spiller i sidste ende afgøre, om anden blokken har en logisk løsning eller måske ingen overhovedet. Dette kan være ret forvirrende, men implicit her er, at mens Sudoku hævder, at det kan løses ved logik alene, det ikke er en god start mulighed. En spiller har til at først gøre et gæt eller endda gæt på hans eller hendes startpost.

Mens Sudoku puzzles synes at fortsætte boggling hovederne på mange puslespil narkomaner, det er interessant at bemærke, hvordan puslespil kan løses med relativ lethed af mange edb-programmer. Spørgsmålet om logik og gætterier igen kommer i spil i dette særlige aspekt, fordi de fleste computer software er ofte programmeret til at gøre brug af begrebet trial-and-error, gør hurtige rettelser, når en vildfaren post er lavet i en bestemt kvadrat eller blokere.

Spille mod en computer i et spil der involverer Sudoku puzzles således tendens til at være en nyttesløs bestræbelse. Din modstander kan nemt foretage de nødvendige rettelser, ved hjælp af rent trial and error, og i sidste ende at finde den rigtige løsning. Du, på den anden side, er fast i logisk tænkning, prøver hen til berettige posten i et bestemt ciffer i en bestemt square eller blok.

Skønheden i Sudoku-opgaver er dog, at mens de regler, der er involveret er ganske enkel, nødvendigvis ikke løser gåden i sig selv alene. Spillet kræver også anvendelsen af en vis grad af analytisk metode, der skrives ikke helt i sort og hvid, men ofte kan blive opdaget kun ved rene gætterier. Et par af disse har i virkeligheden været givet interessante navne som “sværdfisken” og “x-wing”. I denne forbindelse er det ikke fantastisk underligt at Sudoku-opgaver er blevet et populært tidsfordriv i mange dele af verden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *